ماهنامه وکلا

در برگزاری انتخابات الکترونیک تابوشکنی کردیم

رئیس کانون وکلای یزد:

 

بیش از یک دهه است که صحبت از امکان الکترونیکی کردن فرآیند انتخابات بر سر زبان‌ها افتاده‌، امکانی که می‌توان در برگزاری انتخابات هیأت‌مدیره کانون‌های وکلا نیز از آن بهره گرفت. در همین رابطه با دکتر«محمدحسین جعفری» رئیس جوان کانون وکلای دادگستری یزد مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم تا از چند و چون برگزاری انتخابات الکترونیک در این کانون بیشتر بدانیم.

ضمن عرض سلام، گویا در دوره مدیریت شما یک نوبت انتخابات الکترونیک برگزار شده‌است. لطفاً در این زمینه کمی بیشتر توضیح بفرمایید . دقیقا منظور شما از الکترونیکی برگزار شدن انتخابات چه بوده است؟

منظور ما برگزاری انتخابات با استفاده از ابزار الکترونیک و فضای مجازی است و در این روش با استفاده از محدودیت‌های امنیتی، کدنویسی و رمزنگاری تعرفه رأی‌گیری نسبت به اخذ آراء شرکت‌کنندگان اقدام می‌شود.

در این روش وکلایی که حق حضور در هیأت عمومی و بالتبع حق انتخاب کردن را دارند با ورود اطلاعات خود و شناسایی توسط سیستم، موفق به اخذ جواز ورود به سیستم رأی‌گیری می‌شوند.

مجوز دسترسی قائم به شخص وکیل بوده و بلافاصله با ورود به سیستم رأی‌گیری، رمز ورود باطل می‌شود. وکیل دارای حق انتخاب کاندیدا با مشاهده تصویر ایشان و کد نامزدهای انتخاباتی (وکلایی که حق انتخاب شدن را دارند) در صفحه مانیتور انتخاب خود را انجام داده و پس از مشاهده تمام انتخاب‌های خود در صفحه، تأیید نهایی را می‌زند و رأی در سیستم ثبت می‌شود. نسخه چاپی رأی را هم پرینت نموده و ‌در صندوق ضبط آراء می‌اندازند تا درصورت وصول اعتراض و شکایت، شمارش دستی نیز صورت بگیرد.

پس از اعلام پایان رأی‌گیری به سیستم توسط هیأت نظارت، بلافاصله نتایج آرا مشاهده می‌شود و آمار مورد نظر قابل استخراج است. فوریت قرائت آراء جالب توجه است که پس از کلیک رییس هیأت نظارت بر گزینه پایان رأی‌گیری بر روی صفحات مانیتور نمایش داده می‌شود.

لازم به توضیح است که کانون وکلای یزد در دوره مدیریت بنده اولین انتخابات الکترونیک را در سپهر انتخابات هیأت مدیره کانون‌های وکلای سراسر ایران به شایستگی برگزار کرد و تنها کانونی بوده که توانسته در این زمینه با شجاعت ورود کند.

برخلاف دیدگاه برخی از وکلای سنتی، برگزاری انتخابات الکترونیک مانع قانونی ندارد و دلیل اصلی عدم اقبال به این شیوه، نبود زیر ساخت‌هایی از قبیل سیستم اتوماسیون داخلی هوشمند است.

آیا در این دوره نیز انتخابات به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد؟ در این صورت چه تدابیری برای سلامت انتخابات اتخاذ نموده‌اید؟

با توجه به تجربه موفقیت‌آمیز انتخابات الکترونیک و وجود ظرفیت آن در کانون یزد، همچنین وجود سیستم رأی‌گیری الکترونیک و وجود داده‌های لازم در خصوص وکلای دارای حق رأی، در زمان مدیریت بنده حتماً انتخابات به‌صورت الکترونیک برگزار خواهد شد. شایسته است تمام انتخابات کانون در هر زمینه‌ای به‌صورت الکترونیک برگزار شود؛ زیرا با توجه به امنیت داده‌ها نگرانی تقلب از هر حیث منتفی است.

به نظر شما چرا کانون‌های وکلا از برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی پرهیز دارند و یا رغبتی به آن نشان نمی دهند؟

ممکن است بعضی کانون‌های محترم نگران مغایرت انتخابات الکترونیک با آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری باشند و این امر آن‌ها را از برگزاری انتخابات بصورت الکترونیک دور داشته باشد. در عین حال بیشتر کانون‌ها تاکنون موفق نشده‌اند سیستم اتوماسیون داخلی هوشمند و قابل بروزرسانی داشته باشند و از این‌رو زیرساخت برگزاری انتخابات الکترونیک را نیز ندارند. در هر صورت کانون یزد تابوشکنی کرده و امیدوارم سایر کانون‌ها به‌ویژه کانون‌های پر جمعیت مثل کانون مرکز برای فوریت اعلام نتیجه آراء و سایر مزایای انتخابات الکترونیک به سمت این نوع انتخابات حرکت کنند.

به طور کلی انتخابات هیأت‌مدیره کانون‌های وکلا را چقدر مهم می‌دانید و برای برگزاری آن چه تدابیری اتخاذ کرده‌اید؟

انتخابات هیأت‌مدیره کانون‌ها بسیار حائز اهمیت است و نامزدهایی باید مورد اقبال قرار گیرند که با تحولات جامعه هم‌دل بود و دارای تفکرات نو و بدیع باشند.

متأسفانه در حال حاضر بعضی از همکاران هیأت‌مدیره کانون‌ها دارای تفکرات سنتی بوده و حاضر نیستند حتی متون و منابع آزمون کارآموزی وکالت را که مربوط به قبل از جنگ جهانی می‌باشد تعدیل و اصلاح کنند. این تفکرات آفت بزرگی برای پیشبرد امور وکالت و اعتلای جایگاه نهاد وکالت  در عصر ارتباطات و اطلاعات و عصر انقلاب الکترونیک است.

در مورد انتخابات کانون‌های وکلا اگر نقدی به قانون مربوطه یا شیوه اجرا دارید بفرمایید.

صرف‌نظر از عدم اجرای انتخابات الکترونیک، مهم‌ترین نقد به مشارکت اندک وکلای دارای حق رأی و حق انتخاب‌شدن در امر انتخابات وارد است. عدم حضور همکاران چه به‌عنوان انتخاب‌کننده و چه انتخاب‌شونده (نامزد انتخابات) در جلسه هیأت عمومی آفت بزرگی است که موجب خدشه به شأن و منزلت کانون‌های ‌وکلا به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهاد مدنی کشور است.

انتظار است انتخابات کانون‌ها در بین تمام انتخابات سیاسی و اجتماعی از هر حیث خصوصاً مشارکت فعال و حداکثری الگو و نمونه باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا