یادداشت

ابوالفضل ابوترابی، طراح «طرح آموزش و پذیرش وکالت» کیست؟

ابوالفضل ابوترابی (زادۀ ۱۳۵۵ تیران)، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی است که از او با عنوان «طراح طرح آموزش و پذیرش وکالت» یاد می‌شود،هرچند نمی‌توان با اطمینان خاطر او را نویسنده یا تنها نویسنده این طرح جنجال‌برانگیز دانست.

نمایندهٔ اصولگرای مردم نجف آباد و تیران و کرون در دورهٔ نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، تحصیلات اولیه خود که در زمینه راه و ساختمان بود را در دانشگاه علوم قضایی (وابسته به قوه قضاییه) در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ادامه داده است.

او از سال ۱۳۸۱ وارد دستگاه قضا شد و ظرف مدت کوتاهی به ریاست دادگاه عمومی بخش کرون و بعد از آن، دادستانی شهرستان تیران وکرون منصوب شد و تاکنون سمت های قاضی تحقیق دادگاه انقلاب اصفهان و بازپرس شعبه ۱۱ دادسرای انقلاب اصفهان را نیز تصدی کرده است.

ابوترابی که از مخالفان پر و پا قرص لوایح FATF نیز هست، در طول مدت نمایندگی ید طولایی در ارائه طرح‌ها و اظهار نظرهای جنجالی و خبرساز داشته است و طرح آموزش و پذیرش وکالت اولین نمونه از این دست نیست.

 

ابوترابی که از مخالفان پر و پا قرص لوایح FATF نیز هست، در طول مدت نمایندگی ید طولایی در ارائه طرح‌ها و اظهار نظرهای جنجالی و خبرساز داشته است و طرح آموزش و پذیرش وکالت اولین نمونه از این دست نیست.

او یکی از مخالفان اشتغال زنان است و بارها پیشنهاد کرده زنان به خانه‌داری مشغول شوند و دولت از ۵۵ سالگی به بعد به آن‌ها وجهی به عنوان «حقوق بازنشستگی خانه‌داری» بدهد تا مردان راحت‌تر شاغل شوند.

 

ابوترابی یکی از مخالفان اشتغال زنان است و بارها پیشنهاد کرده زنان به خانه‌داری مشغول شوند و دولت از ۵۵ سالگی به بعد به آن‌ها وجهی به عنوان «حقوق بازنشستگی خانه‌داری» بدهد تا مردان راحت‌تر شاغل شوند.

ابوترابی که در بحث اشتغال، طرفدار ایجاد تعبعیض و محدودیت برای زنان است، پیشنهاد اختصاص سهمیه انتخاباتی به زنان را خلاف قانون اساسی می‌داند و می‌گوید: «شایسته‌سالاری باید تنها ملاک انتخاب افراد باشد و مردم باید فارغ از جنسیت در میدان رقابت حضور پیدا کنند.»

ابوترابی در عرصه خانوادگی هم معتقد به ایجاد محدودیت‌هایی برای حقوق زنان است؛ برای مثال او به ‌دنبال تصویب طرحی بود که ملاک پرداخت مهریه رابه جای ۱۱۰ سکه، ۱۴ سکه بهار آزادی طرح قدیم تعیین می‌کرد.

طرحی برای اجاره اجباری خانه‌های خالی با حکم دادستانی، طرح نصب اجباری سامانه مکان‌یاب «نَبَأ» بر روی همه خودروهای داخلی، طرح تشکیل «وزارت امور شهدا و ایثارگران»، طرحی موسوم به «سربازی اختیاری»، طرح ممنوع‌الخروج کردن همه مسئولان تا دو سال پس از استعفا یا برکناری و… برخی از طرح‌هایی هستند که این نماینده در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تدوین و پیگیری آنها سخن گفته اما در عمل به نتیجه مشخصی نرسیده و اغلب حتی در مجلس اعلام وصول نشده‌اند.

به‌نظر می‌رسد همواره حواشی اقدامات ابوترابی بیشتر از متن بوده؛ حاشیه‌هایی که در مورد «طرح پذیرش و آموزش وکالت» نیز بیش از هرچیزی خودنمایی می‌کند و این طرح را به عرصه صف‌کشی حامیان و مخالفان کانون‌های وکلای دادگستری تبدیل کرده است.

حال که طرح پیشنهادی کانون‌های وکلای دادگستری برای اصلاح پاره‌ای از قوانین مرتبط با وکالت نیز در مسیر اعلام وصول در مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، باید دید نمایندگان و به‌ویژه اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تا چه حد مستقل از فضاسازی‌ها و شانتاژهای رسانه‌ای به بررسی این دو طرح خواهند پرداخت.

مونا زنده دل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا