یادداشت

رأی اعتماد در شیراز

سیاوش هوشیار ـ مدیران کانون‌های وکلای دادگستری برای سی‌و‌سومین بار و این بار در قطب شعر و غزل ایران گرد هم آمدند تا در قالب مجمع عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، علاوه بر انجام هم‌اندیشی معمول، انتخاب هیات‌رئیسه اتحادیه را هم انجام دهند.
در ادوار گذشته این ایراد عمده به همایش‌های اسکودا وارد بوده است که علی‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت برگزاری، خروجی چشمگیری نداشته‌اند. این نکته‌ یک سال قبل موجب انتقاد بخشی از هیأت‌مدیره کانون وکلای مرکز شد و نهایتاً طی مصوبه‌ای از جمله به دلیل اعتراض به برگزاری دو همایش در هر سال، همایش سی‌ویکم را تحریم کردند.
همایش سی‌وسوم اما در حالی برگزار می شد که هم از لحاظ بستر زمانی و هم از جهت برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه اتحادیه از ویژگی خاصی برخوردار بود؛ ماه‌های گذشته همراه با تشدید تحرکات علیه استقلال کانون‌های وکلا و با چشم‌انداز آینده‌ای پر خطر سپری شده بود. از سوی دیگر تردید‌ها درباره سکاندار دوره دو ساله پیش روی اتحادیه، حدس‌ها و گمان‌های مختلفی را مطرح می‌ساخت.
دکتر شهبازی‌نیا که دو سال قبل با اکثریت مطلق آرای مدیران کانون‌های وکلا در اهواز توانسته بود جانشین بهمن کشاورز شود، اداره اتحادیه را، شاید در سخت‌ترین دو سال تاریخ وکالت کشور، در حالی پشت سر گذاشت که می‌توان به او نمره قابل قبولی داد. با اینحال او تنها ۳ روز پیش از آغاز همایش و به رغم آنکه پیش‌تر از «تصمیم قطعی» خود مبنی بر عدم نامزدی‌ خبر داده بود، برای ریاست اسکودا در دوره جدید ثبت نام کرد.
رفتار مجمع عمومی اتحادیه در انتخاب رییس، و رأی اکثریت مطلق در مرحله اول انتخابات به نوعی رأی اعتماد و اعلام حمایت از شیوه اتحادیه در مقابل چالش‌های اخیر و وجود درک عمومی از وضعیت خاص فعلی و اراده جمعی برای پاسداری از استقلال نهاد وکالت در کشور دارد.
هرچند اختلافات درونی جامعه وکالت قابل انکار نیست اما استقلال کانون وکلا همچون ریسمانی استوار موجب همدلی و هم‌سویی جمعی همه اجزای آن و از جمله مدیران کانون‌های وکلا بوده است. وکلای دادگستری در سال‌های سخت اخیر با درک صحیح شرایط به خوبی نشان داده‌اند که هیچ نفعی مقدم بر حفظ استقلال کانون وکلا برایشان وجود ندارد و باید هرچه دارند برای این اصل جوهری وکالت صرف کنند.
حضور مدیران جوان و توانایی چون دکتر عیسی امینی و دکتر مرتضی شهبازی‌نیا در صدر دو نهاد عمده وکالت کشور، علی‌رغم آنچه گاهی در قالب اختلاف میان ایشان دیده شده است، ترکیبی مؤثر و پرتوان در مدیریت چالش‌های سنگین و عبور از دست‌اندازهای مهیب ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا