آگاهی و آموزش حقوقی

دادرسی مالیاتی چیست و چه زمانی انجام می شود؟

وکلاپرس- منظور از فرایند دادرسی مالیاتی مراحلی است که یک مودی جهت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی و یا فرایند وصول مالیات می‌تواند انجام دهد.

فرایند دادرسی مالیاتی در ایران به دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می‌شود که مجموعا ۷ مرجع رسیدگی مالیاتی به شرح ذیل وجود دارد:

  • مرحله اول: دادرسی اداری (ماده ۲۳۸)
  • مرحله دوم: هیات بدوی حل اختلاف مالیاتی
  • مرحله سوم: هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر
  • مرحله چهارم: شورای عالی مالیاتی
  • مرحله پنجم: هیات موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم
  • مرحله ششم: هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر
  • مرحله هفتم: دیوان عدالت اداری

در نتیجه فرایندی که یک مودی از صدور برگ تشخیص مالیات تا مرحله پرداخت برگ تشخیص قطعی طی می‌کند را فرایند دادرسی می‌نامند.

بیشتر بخوانید:

 هدف از دادرسی مالیاتی چیست؟

دادرسی مالیاتی برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های غیرمنطقی و ناعادلانه و نیز جلوگیری از پرداخت مالیات اضافی برای حفاظت از سرمایه کسب‌ و کارها انجام می‌شود همچنین می‌تواند به‌ عنوان راهی برای حفظ منابع مالی کسب‌ و کار مورد استفاده قرار بگیرد.

دادرسی مالیاتی چه زمانی انجام می شود؟

مودی از زمانی که ابلاغ الکترونیکی در کارتابل وی بارگذاری می‌شود و برای وی پیامک ارسال می گردد ۲۰ روز فرصت مشاهده دارد و پس از آن، از تاریخ مشاهده ابلاغ الکترونیکی ۳۰ روز فرصت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی را دارد.

اگر طی مدت زمان ۲۰ روز تعیین شده، مودی ابلاغ الکترونیکی را مشاهده نکند، ممیز مالیاتی پرونده را مستقیما  به هیات حل اختلاف ارجاع می‌دهد و اگر مودی ابلاغ را مشاهده و ظرف مدت معین اعتراض نکند برگ تشخیص تبدیل به برگ قطعی مالیاتی می‌شود.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا